MULTIMEDIA INTERAKTIF PENGENALAN HEWAN DAN TUMBUHAN LANGKA MENGGUNAKAN MODEL TUTORIAL

  • Evaliata Br Sembiring Teknik Multimedia dan Jaringan, Politeknik Negeri Batam
  • Dwi Wahyuni Teknik Multimedia dan Jaringan, Politeknik Negeri Batam
  • Wenang Anurogo Teknik Geomatika, Politeknik Negeri Batam
Keywords: interactive multimedia, endangered animals, endangered plants

Abstract

Knowledge of endangered animals and plants is very important for children. Material about those two begins to be studied in class III at the elementary school. A book is used as a medium to deliver the materials. This resulted in a lack of understanding of students toward knowledge about endangered animals and plants. One of the solutions being made is to use the interactive learning media. This paper elaborates on the creation of interactive multimedia learning containing text, images, sound, and animation of 2D. The research shows that: (1) Interactive multimedia is created in the form of tutorials and practice questions in the .exe format so that their use does not depend on a specific software; (2) the aspect of interest-ness of the multimedia is 82.4%; (3) pretest and post-tests show that the interactive multimedia experience increased the student understanding, namely achieving 50% with the average value of the students' score reaches 83.3%.

 

References

Abidin, M. M., Purnama, B. E., dan Nugroho, G. K. (2013). Pembangunan Media Pembelajaran Teknik Komputer Jaringan Kelas X Semester Ganjil Pada Sekolah Menengah Kejuruan Taruna Bangsa Pati Berbasis Multimedia Interaktif. IJNS-Indonesian Journal on Networking and Security, 4(3).
Binanto, Iwan. 2010. Multimedia Digital Dasar Teori dan Pengembangannya. Penerbit C.V ANDI OFFSET
Diansyah, A. N. (2015). Penerapan Multimedia Interaktif Model Tutorial Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Siswa Pada Mata Pelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jurnal PETIK, 1(1), 11-18
Handikha, I. M. D., Agung, A. A. G., dan Sudatha, I. G. W. (2013). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Model Luther Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas Viii Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2012/2013 Di Smp Negeri 1 Marga Kabupaten Tabanan. Jurnal Edutech, 1(2).

Nandi, N. (2016). Penggunaan Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Geografi di Persekolahan. Jurnal Geografi Gea, 6(2).
Permana, M. S., dan Damiri, D. J. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Berbasis Multimedia. Jurnal Algoritma, 11.
Prayoga, G. S., Sudarma, I. K., & Tegeh, I. M. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Model Tutorial Pada Mata Pelajaran PKN Kelas VIII Semester Genap Di SMP Negeri 6 SingaRaja Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Teknologi Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha, 5(2).

Rosyida, S. (2017, Februari). Multimedia Interaktif sebagai Media Pembelajaran tentang Pengenalan Vitamin yang Terkandung di Dalam Buah. Jurnal Teknik Informatika STMIK Antar Bangsa, 3, 17-23.

Sembiring, E. B., & Ompusunggu, J. (2016). Rancang Bangun Multimedia Interaktif Pembelajaran Alat Musik Tradisional Melayu menggunakan Metode Godfrey. Applied Business And Engineering Conference (pp. 274-281). Pekan Baru: Politeknik Caltex Riau.

Thorn, W. J. (1995, April). Points to Consider when Evaluating Interactive Multimedia. Retrieved July 10, 2013, from The Internet TESL Journal: http://iteslj.org/Articles/Thorn-EvalueConsider.html
Published
2018-08-30