OPTIMALISASI UNSUR LIVE SHOOT DAN MOTION GRAPHIC UNTUK PROMOSI DIGITAL LEMBAGA PAUD
Abstract
Presentation of information for educational institutions is one of the most important means to introduce the institutions to the public. Raudhatul Athfal (RA) Ar-Rasyid Tanjungpinang needs media that can promote and provide information about the institution, because the number of registrants is decreasing during current years. This research was conducted with the creation of the institution’s profile video that applies elements of live shoot and motion graphics to easily convey information in short duration videos, and to make the profile video look interesting. The stage of making a profile video is starting from taking pictures directly (live shoot), editing to rendering process. Based on the process of designing, implementation, testing and discussion, it can be concluded that this research has been able to produce a profile video that can be used as a promotional mean for attracting new students in 2017/2018 at RA Ar-Rasyid Tanjungpinang. The result shows that 77% of 98 applicants have been informed through video profiles distributed with Videotron.
Downloads
References
Kamus Besar Bahasa Indonesia. (2016). Jakarta: Badan Bahasa.
Agip, Z. (2009). Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung: Yrama Widya.
Alma, B., & Hurriyati, R. (2008). Manajemen Corporate dan Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Binanto, Iwan. (2010). Multimedia Digital, Dasar Teori dan Pengembangannya. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Brata, V. B. (2007). Videografi dan Sinematografi Praktis. Jakarta: Elex Media.
Bungin, B. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Prenada Media Group.
Gora, W. (2004). Motion Graphic dan Visual Effect Menggunakan Adobe After Effect. Yogyakarta: Andi.
Jatmiko, A. (2014). Pengimplementasian Teknik Animasi Motion Tracking Dan Live Shoot Camera Pada Video Klip The Everyday Band. Naskah Publikasi, Yogyakarta: Amikom
Komputer, W. (2008). Video Editing dan Video Production. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Nazir, M. (2014). Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.
Norrislam. (2015). Perancangan dan Pembuatan Iklan Roti Kondang Jaya Madiun Menggunakan Teknik Live Shoot Dan Motion Graphics. Yogyakarta: Amikom.
Nurani, Y. (2016). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Indeks.
Santoso, E. J. (2013). Bikin Video Dengan Kamera DLSR. Jakarta: Media Kita.
Seefeldt, C., & Wasik, B. A. (2006). Pendidikan Anak Usia Dini: Menyiapkan anak usia tiga, empat, dan lima tahun masuk sekolah. (D. S, Ed., & P. Nasar, Trans.) New Jersey: Pearson Education, Inc.
Sembiring, E. B. (2015). Pengembangan Media Sosialisasi Etika Kampus Dalam Bentuk Animasi 2D. Jurnal Teknomatika, Batam: Politeknik Negeri Batam
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukarno, I. S. (2014). Perancangan Motion Graphic Ilustratif Mengenai Majapahit Untuk Pemuda-Pemudi. Jurnal Tingkat Sarjana Bidang Senirupa dan Desain, Bandung: Institut Teknologi Bandung
Supriyanto, S. A. (2008). Meraih Untung Dari Spanduk Hingga Billboard. Yogyakarta: Pustaka Grhatama.
Supriyono, R. (2010). Desain Komunikasi Visual: Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Andi.
Suyanto, M. (2003). Multimedia: Alat Untuk Meningkatkan Keunggulan Bersaing. Yogyakarta: Andi.
Vaughan, T. (2004). Multimedia: Making It Work. Edisi ke-6. New York: McGraw-Hill Companies.
Waloeya, Y. J. (2012). Seri Belajar Kilat Adobe After Effects CS5. Yogyakarta: ANDI.
Widjaja, C. (2008). Kamera Video Editing - Adobe Premier Pro. Bandung: Widjaja.
Yulianna, R. (2013). Pembuatan Video Profil Sekolah Menengah Atas 2 Surakarta. Vol 2 No 1 - Maret 2013 ISSN: 2302-1136 - seruniid.unsa.ac.id, Surakarta: Universitas Negeri Surakarta