PEMANFAATAN SOSIAL MEDIA SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN DI ERA DIGITAL

  • Miftachul Aprilizdihar Program Studi Psikologi, Universitas Jenderal Achmad Yani Yogyakarta
  • Enjelya Dewi Pitaloka Program Studi Psikologi, Universitas Jenderal Achmad Yani Yogyakarta
  • Septiana Dewi Program Studi Psikologi, Universitas Jenderal Achmad Yani Yogyakarta
Keywords: social media, education, benefit, college student

Abstract

Advancing technological developments brought many useful platforms to the community, one of them is a learning platform. The purpose of this journal is to analyze how the academic students used and utilized social media by examining and analyzing various reference journals that other researchers have already studied and seeing how social media use is being used. And what we can see is that social media is very beneficial for college students because it has benefits such as looking for other references other than what the professor is giving. Moreover, it can help improve critical thinking ability. Social media is good not only for college students but also for everyone in the community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwafi Ridho Subarkah. (2018). Dampak Penggunaan Twitter terhadap Pembelaharan Bahasa Inggris. Jurnal Skripsi Universitas Sam Ratulangi, 151(2), 10–17.

Ambarsari, Z. (2020). Penggunaan Instagram sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia pada Era 4.0. Penggunaan Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Pada Era 4.0, 81–86.

Annur, C. M. (2021). Ada 91 juta pengguna instagram di indonesia.

Apriansyah. (2020). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Pembelajaran pada Mahasiswa Perguruan Tinggi di Sumsel. Jurnal Digital Teknologi Informasi, 1(2), 64.

Daraboks.Katadata.Co.Id. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/11/15/ada-91-juta-pengguna-instagram-di-indonesia-mayoritas-usia-berapa#:~:text=Pengguna Instagram Berdasarkan Kelompok Usia %26 Jenis Kelamin (Oktober 2021)&text=Laporan Napoleon Cat menunjukkan%2C ada,mencapai 98%2C06 juta pengguna.

Assidik, G. K. (2018). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Alternatif Media Pembelajaran Berbasis Literasi Digital yang Interaktif dan Kekinian. Seminar Nasional SAGA Universitas Ahmad Dahlan, 1(1), 242–246.

Keifer, G., & Effenberger, F. (1967). Penggunaan Media Sosial. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20. ]

Peprizal, & Syah, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web pada Mata Kuliah Fisika Modern. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4, 455–467. ]

Ramadhanty, D. A. (2021). Indonesia Peringkat 6 Negara dengan Pengguna Twitter Terbanyak di Dunia 2021.

Ramanda, R., Akbar, Z., & Wirasti, R. A. M. K. (2019). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Body Image bagi Perkembangan Remaja. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(2), 121.

Riyanto, A. D. (2021). Indonesia Digital Report. Andi.Link.

Rubiyati, Asrori, M., & Wicaksono, L. (2017). Pengaruh Pemanfaatan Media Sosial Instagram terhadap Kreativitas Belajar pada Remaja Kelas VII. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(5), 1–8.

Sari, D. N., & Basit, A. (2020). Media Sosial Instagram sebagai Media Informasi Edukasi. Persepsi: Communication Journal, 3(1), 23–36.

Sari, M., & Asmendri. (2018). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan IPA, 2(1), 15.

Syaiful, R., Wahid, M., & Ega, T. B. (2014). 137 Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Website pada Proses Pembelajaran Produktif di SMK. Journal of Mechanical Engineering Education, 1(1), 137–145.

Published
2022-03-27