JOURNAL OF APPLIED MULTIMEDIA AND NETWORKING https://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JAMN <p>Journal of Applied Multimedia and Networking (JAMN) is a journal published by Study Program of Multimedia and Networking, Politeknik Negeri Batam. The JAMN is issued 4 times a year in electronic form. The electronic pdf version is accessible on the internet free of charge. We encourage all interested contributors to submit their work for consideration. <em>e</em>-ISSN:&nbsp;2548-6853</p> en-US jamn@polibatam.ac.id (JAMN Admin) liony@polibatam.ac.id (Liony Lumombo, S.ST) Sun, 30 Sep 2018 00:00:00 +0000 OJS 3.1.1.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Backpropagation ANALISA DATA PERGERAKAN TANGAN UNTUK OBJEK ANIMASI 3D DENGAN METODE BACKPROPAGATION MENGGUNAKAN DATA INPUT APLIKASI LEAPMOTION https://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JAMN/article/view/485 <p><span style="font-weight: 400;">Teknologi Informasi saat ini berkembang sangat maju . Dengan ditemukan berbagai macam teknologi yang mengembangan informasi menyebabkan teknologi informasi berkembang dengan pesatnya, setiap informasi yang ada di dunia semakin mudah untuk didapatkan dengan waktu yang relatif singkat menggunakan teknologi yang semakin canggih. Perkembangan teknologi yang terus meningkat dibidangnya mempengaruhi perkembangan informasi yang semakin mudah diakses. Perkembangan teknologi informasi akan menjadi penggerak utama yang &nbsp;sangat penting dalam pertumbuhan ekonomi dunia ke depan. Teknologi informasi juga dipandang sebagai hal yang sangat penting dalam perluasan kesempatan belajar serta memperolehan informasi masyarakat di dunia. Berkembangannya dunia teknologi tidak terlepas dari perkembangan teknologi pada bagian sistem anggota tubuh manusia. Dengan menggunakan perangkat pendeteksi gerak </span><em><span style="font-weight: 400;">leapmotion</span></em><span style="font-weight: 400;">, pengguna dapat mensimulasikan objek animasi 3D. Perangkat tersebut dapat mendeteksi tangan sehingga pengguna dapat mensimulasikan objek animasi 3D dengan menggunakan metode </span><em><span style="font-weight: 400;">Backpropagation </span></em><span style="font-weight: 400;">agar bisa menjadi acuan ilmu terapan lainnya. Simulasi ini dibangun menggunakan perangkat lunak Unity, dan </span><em><span style="font-weight: 400;">leapmotion core asset </span></em><span style="font-weight: 400;">sebagai </span><em><span style="font-weight: 400;">library</span></em><span style="font-weight: 400;"> untuk menghubungkan perangkat dengan Unity. Simulasi ini dapat menampilkan objek animasi 3D. Dengan ini penulis membuat sebuah aplikasi simulasi yang dapat menggerakkan objek animasi 3D tersebut dengan menggunakan pergerakan tangan. Simulasi dapat dijadikan sebagai alternatif untuk membangun sebuah sistem lebih baik. Penilitian ini mendapatkan hasil terbaik </span><em><span style="font-weight: 400;">Mean Absolute Percentage Error</span></em><span style="font-weight: 400;">, sebesar 1.15% </span><em><span style="font-weight: 400;">&nbsp;</span></em><span style="font-weight: 400;">dan akurasi 96.667%</span> <span style="font-weight: 400;">dari beberapa pengujian.</span></p> Fredi Aryanto ##submission.copyrightStatement## https://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JAMN/article/view/485 Sat, 15 Dec 2018 10:32:00 +0000 Ease in, Ease Out, value graph Analisis Graph Editor Ease In dan Ease Out dengan Value Graph https://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JAMN/article/view/478 <p>Animation ease in and ease out the value of graph is crucial dal am workmanship every frame count with a movie shot is limited, due to address the limited frame count using value graph to adjust ease in and ease out. There are two methods used in this research that the value graph and deviation deviation (standard deviation). Value graph is the coordinate value of a graph that can affect the movement and position of the character in 3D animation, while the deviation deviation (standard deviation) is a statistical value used to determine how the distribution of data in the sample and how close the individual data points of the average value of the sample. Observation data used is swing and pendulum animation. Animation swing version has 3 pieces each have a value range on the 2 first keyframe graph respectively -120, -100 and -130 with an average deviation deviation 67.69680305, 79.60766893, 52.79835856. While pendulum aniamsi has 3 pieces of each version has the average range value graph on keyframe 4-11 is 10,07379, 14, 83451, 26,25119 with deviation deviation 7,211590762, 9,191676474, 14,50964475. Based on the qualitative test animation expert respondents as many as 15 people can be concluded that in the swing, animation has the greatest deviation graph deviation value 79.60766893 quality ease in and ease out the best 73.3%. While. At the pendulum animation, the animation has a qualitative test against animation expert respondents as many as 15 people can be concluded that the pendulum animation, the animation has a deviation value deviation graph 9.191676474 quality best ease in ease out by 66.7%.</p> AYADDIN DAMU ##submission.copyrightStatement## https://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JAMN/article/view/478 Sat, 15 Dec 2018 10:33:44 +0000 ANALISIS TEKNIK RENDERING MENGGUNAKAN MENTAL RAY DAN ARNOLD PADA FILM ANIMASI 3D "GARA-GARA HOAX" https://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JAMN/article/view/643 <p>The final result in the creation of 3D animation is the rendering process in which the result of the rendering determines the final result of the created movie. 3D animation will surely pass through the process of rendering which is a very important process commonly used by the world of animated cinema. Each animation uses a different rendering engine depending on rendering using what rendering engine. In this study will generate rendering of rendering time from rendering using mental ray and arnold on 3D animation film "Because of HOAX". In addition, this study will also compare the results of the size per scene of both rendering techniques are mental ray and arnold. The way it works is to run one by one rendering using Autodesk Maya, then compare the render results in the size of each scene, the length of time renders from each render. The results of this test that rendering techniques using arnold is superior in terms of size size per scene, because arnold save the file memory is not too much. While the rendering speed of mental ray faster than the arnold although the time difference is not much different.</p> Rahmi Santy Nazir ##submission.copyrightStatement## https://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JAMN/article/view/643 Sat, 15 Dec 2018 10:38:13 +0000 The SIMULASI PENGIRIMAN DATA PADA TOPOLOGI MANET DENGAN PROTOKOL AODV (AD-HOC ON-DEMAND DISTANCE VECTOR) MENGGUNAKAN APLIKASI NS 2 (NETWORK SIMULATOR 2) https://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JAMN/article/view/490 <p>Indonesia&nbsp; adalah negara yang memiliki hutan sangat&nbsp; luas dan tersebar di berbagai wilayah di seluruh Indonesia. Kebakaran hutan adalah bencana alam yang sering terjadi di Indonesia ketika Musim kemarau datang. Karena itu perluadanya sistem yang melakukan pemantauan kedalam hutan&nbsp; sehingga meluasnya kebakaran hutan dapat dicegah sebelumnya. Simulasi pengiriman data pada topologi manet ini mensimulasikan sebuah topologi yang bisa digunakan kedalam hutan&nbsp; sehingga kebakaran hutan dapat dengan cepat terdeteksi. AODV (<em>Ad-hoc On-demand Distance Vector</em>)&nbsp; dipilih sebagai <em>routing</em> <em>protocol</em> yang paling sesuai karena sebagai salah satu <em>reactive</em> <em>routing</em> AODV dapat cepat mengirimkan data karena setiap <em>node</em> dapat menyimpan dan memperbaharui tabel <em>routing</em> yang ada pada jaringan</p> <p><br> Kata kunci: <em>Manet, AODV, NS2 (Network Simulation2)</em></p> andika ari rahadiyanto ##submission.copyrightStatement## https://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JAMN/article/view/490 Sat, 15 Dec 2018 10:44:02 +0000